Nu putem enunţa o măsură clară prin care FMI a ajutat sau a ajută sectorul privat din România. Dimpotrivă… măsurile impuse au lovit dramatic taman în sectorul de la care se aştepta mai multă competitivitate. Într-o discuţie despre competitivitate, părerea unui funcţionar public (politic) cum este dna. Lagarde nu face doi bani. Sunt sigur că dacă ar fi fost întrebată la modul concret despre una sau două măsuri clare pe care să le aplice guvernul român în acest sens am fi asistat la o suită interminabilă de elucubraţii sau de generalităţi cu iz politic.
„Paradoxal,
prezenţa FMI în România este o formă de interpunere a statului în
treburile economiei private. Nu putem enunţa o măsură clară prin care
FMI a ajutat sau ajută sectorul privat din România. Dimpotrivă,
măsurile impuse au lovit dramatic taman în sectorul de la care se
aştepta mai multă competitivitate”, spune economistul Cristian Păun
într-un amplu interviu acordat Epoch Times. În opinia sa, mult lăudata
macrostabilizare s-a produs prin creşteri semnificative de taxe şi cu o
dublare a datoriei publice, fără ca vreo reformă structurală să fie
dusă până la capăt măcar.
Epoch
Times: De ce are nevoie România de încă un acord de împrumut cu FMI
din moment ce, potrivit datelor Ministerului de Finanţe, nevoia brută
de finanţare va scădea puternic în următorii ani iar dependenţa ţării
noastre de pieţele financiare interne şi externe a fost redusă în
sensul că ne împrumutăm mai ieftin de pe pieţele internaţionale de
capital pentru finanţarea deficitului bugetar?
Nu
este nevoie de FMI în România, nici acum şi nici în viitorul apropiat.
Această instituţie nu poate rezolva problemele pe care le are România.
Nici tipul de acord pe care l-am semnat acum (sau în trecut) nu le
rezolvă. Politicianul român însă are nevoie de FMI pentru că:
Fondul nu va crea locuri de muncă, FMI nu va crea exporturi suplimentare, FMI nu finanţează economia reală şi FMI nu dă niciun semnal pozitiv unor investitori ci, dimpotrivă îi sperie. Orice ţară aflată sub monitorizarea sa înseamnă că are probleme mari de guvernabilitate şi e mai bine să eviţi aceste ţări.
(1)
are nevoie de un arbitru pe scena politică românească care să fie
invocat în cazul unor disensiuni pe o problemă dată (deficit bugetar,
inflaţie, taxe);
Articole pe aceeaşi temă
Articole pe aceeaşi temă
(2)
are nevoie de un finanţator ieftin pentru a susţine ”artificial”
stabilitatea cursului de schimb prin împrumutarea la nevoie a unor sume
importante în valută de către banca centrală care să fie folosite pe
piaţa valutară pentru a ”apăra” cursul de schimb în cazul unor probleme;
(3)
e nevoie de cineva care să ne laude în absenţa unor realizări
confirmate de evoluţia economiei (care stagnează cu încăpăţânare);
(4)
e nevoie de un ţap ispăşitor în cazul în care problemele nu merg bine
şi atunci se poate da vina pe el fără a pierde semnificativ din
capitalul politic (el e băiatul ”rău” în timp ce politicienii sunt
băieţii ”buni” pe principiul noi am vrut altfel, dar FMI nu ne-a lăsat)
şi
(5)
e nevoie de un ”proiect” politic pe termen scurt dus până la capăt
care să poată fi folosit în campanie care să poată fi scos în faţă la
următoarele alegeri: autostrăzi nu am fost în stare să facem, dar
uitaţi am dus până la final cu succes un acord cu FMI. Fondul nu va
crea locuri de muncă, FMI nu va crea exporturi suplimentare, FMI nu
finanţează economia reală şi FMI nu dă niciun semnal pozitiv unor
investitori ci, dimpotrivă îi sperie. Orice ţară aflată sub
monitorizarea sa înseamnă că are probleme mari de guvernabilitate şi e
mai bine să eviţi aceste ţări.
Deci,
în opinia mea, cu cât scăpăm mai repede de FMI, cu atât mai bine. O
altă analiză care merită făcută este aceea legată de ce s-a întâmplat
”bun” în economia românească de când a venit FMI: e suficient să
analizăm câte companii s-au închis mai degrabă decât s-au deschis, câte
taxe au crescut de atunci, cum a evoluat datoria publică sau cum au
scăzut investiţiile străine ca să ne convingem de ”virtuţile”
asistenţei FMI – o instituţie care trebuia desfiinţată încă din 1971
după prăbuşirea Sistemului de la Bretton Woods şi pe care doar ţări
bananiere sau neputincioase (ca să nu spun altfel) o mai ţin în viaţă.
Cum
evaluaţi mesajul şefului FMI Christine Lagarde pentru România? În
afară de lauda că suntem campionii austerităţii, a adus acest statut
vreun beneficiu României?
Mesajul
FMI în România este unul politic şi politicianist. E similar lipitorii
care nu vrea să îşi ucidă victima. Noi suntem o victimă pentru ei şi
ei extrag câştiguri din prezenţa lor aici. Din neputinţa noastră de a
ne guverna şi de a lua măsurile ce trebuie luate. Sunt sigur că râd de
noi pe la spate şi că îşi freacă mâinile de bucurie pentru dobânda
încasată (mică e drept, dar aplicată la sume de miliarde e bunicică)
fără să facă mare lucru pentru noi. Nu mă aştept la altceva decât laude
moderate la adresa oricărui guvern pe care îl asistă. Doar nu o să ne
spună realitatea verde în faţă. Nu o să auziţi despre eşecul
privatizărilor sau reformelor structurale (ne)derulate sub ochii lor.
Ne-au ”macrostabilizat” prin creşteri semnificative de taxe, inflaţie
semnificativă şi printr-o dublare a datoriei publice fără ca vreo
reformă structurală să fie dusă până la capăt măcar. Suficient cât să
fim în stare să le plătim lor dobânzi importante şi cât să le dăm banii
înapoi la nevoie (care stau, cea mai mare parte a lor, fără să producă
nimic altceva decât dobânzi în conturile BNR la rezervă). De la acord
la acord, condiţiile impuse guvernelor s-au relaxat semnificativ şi e
normal să se întâmple aşa.
Ce măsuri vedeţi necesare pentru creşterea competitivităţii economiei româneşti, invocată şi de Lagarde?
Reducerea
fiscalităţii ar trebui să fie prioritatea zero a oricărui guvern
preocupat de sectorul privat şi de o creştere durabilă. Guvernele care
cresc taxele sunt guverne slabe. Astfel de guverne sunt interesate mai
degrabă de termenul scurt decât de termenul lung. Competitivitatea nu
poate să vină decât de la sectorul privat. Or, acesta trebuie să fie
stimulat cu orice preţ şi nu prin măsuri de tipul subvenţii sau ajutoare
(mai mult sau mai puţin mascate). Cu cât libertatea economică este mai
mare (incluzând aici nu doar taxele, ci şi corupţia şi birocraţia), cu
atât competitivitatea va apărea mai repede. Paradoxul este că prezenţa
FMI în România este o formă de interpunere a statului în treburile
economiei private.
Nu
putem enunţa o măsură clară prin care FMI a ajutat sau a ajută
sectorul privat din România. Dimpotrivă… măsurile impuse au lovit
dramatic taman în sectorul de la care se aştepta mai multă
competitivitate. Într-o discuţie despre competitivitate, părerea unui
funcţionar public (politic) cum este dna. Lagarde nu face doi bani.
Sunt sigur că dacă ar fi fost întrebată la modul concret despre una sau
două măsuri clare pe care să le aplice guvernul român în acest sens am
fi asistat la o suită interminabilă de elucubraţii sau de generalităţi
cu iz politic.
Cât
de eficiente sunt în opinia Dvs. acordurile cu FMI dat fiind că multe
dintre reformele cerute în acestea n-au fost îndeplinite iar problemele
structurale au rămas aceleaşi : întreprinderi de stat care continuă să
facă pierderi, să acumuleze arierate sau să facă profituri cu mult sub
potenţial, iar în unele sectoare, în special în energie şi
transporturi, lipsa investiţiilor este cronică?
Deloc
eficiente. Reformele trebuie să se întâmple fără ca cineva din afară
(care nu are nici interese directe în această probleme şi nici nu are
pârghiile prin care să sancţioneze un eventual eşec) să ne oblige să le
facem. Trebuie să fie ceva obligatoriu pentru clasa politică care ne
cere permanent votul şi apoi cade într-o amnezie totală până la
următoarele alegeri când ne vinde din nou iluzii pe pâine.
FMI mai mult încurcă şi creează un hazard moral semnificativ tocmai pentru ca aceste reforme să nu se întâmple în ritmul pe care îl dorim toţi cei care mergem la vot. FMI va acţiona ca orice politician (fiind compus tot din politicieni) şi va lua partea clasei politice şi nu partea sectorului privat. Inclusiv aşa zisa ”competenţă” în guvernare pe care o are FMI este îndoielnică în condiţiile în care peste tot în lume ei propun aceleaşi reţete de ”stabilizare” macroeconomică cu orice preţ – adică cu preţul destabilizării sectorului privat prin creşteri de taxe şi prin datorii suplimentare care trebuie plătite din taxe sau inflaţie în viitorul nu foarte îndepărtat. Mă doare sufletul când văd cum ne-am abandonat total în mâinile unor politicieni şi ale unor instituţii şi aşteptăm de la ei să ne schimbe destinul şi bunăstarea.
Cristian Păun este conferenţiar doctor la ASE Bucureşti şi preşedinte al Societăţii Române de Economie.