Propaganda şi substanţa
Prioritate de Dreapta
(articol de Paul Everac):
Nu cred să greşesc spunând că lumea de astăzi e guvernată de
propagandă. Propaganda, adică ceeace trebuie propagat, iese în faţă prin
mijloace nemaipomenite, mai mari ca oricând, înfipte chiar în spaţiul
în care trăim, fie el public sau privat, în aerul pe care îl respirăm,
în undele ce ne traversează. Imagistica propagandei e copleşitoare, ca
şi vacarmul ei. Nu mai scapi absolut nicăieri.
Propaganda nu arată ceea ce numim realitate, în substanţialitatea
ei. Propaganda arată ceea ce e avantajos, prielnic, seducător la cel
care o face, şi desigur rău, strâmb, primejdios la adversarii săi.
Propaganda adună calităţile, le dă o pondere, selecţionează
priorităţile, creează dacă e nevoie o axiologie specială în avantajul
celui ce o întreprinde. Cât se acoperă ea cu substanţă noi n-avem de
unde să ştim. E vădit, e de la sine inţeles, că efectele secundare,
novice, nu sunt propagate. Nici defectele propagatorului. Şi, adesea,
nici adevăratele lui intenţii. Trecând otova peste acest mănunchi
inestricabil de calităţi şi defecte, de oportunităţi şi primejdii, de
câştiguri şi daune, propaganda e un trişaj, căci ascunde proporţiile
substanţei.
Cea mai mare parte a propagandei constă în proiect, flotează într-un
viitor nedeterminat. Propagandistul spune: “voi face pentru tine
cutare şi cutare, vom dezvolta pentru tine cutare împrejurare din care,
dacă mă asculţi, vei avea numai beneficii”. “Dacă mă asculţi” înseamnă
dacă mă plăteşti sau dacă mă votezi. Dacă îmi iei marfa mea sau dacă
mă pui pe mine să te reprezint în lucrurile publice. În amândouă
cazurile propagandistul se preface că lucrează neapărat pentru
fericirea cetăţeanului-client - la binele şi sporul său propriu pare
că nici nu se gândeşte. El e îmbibat de “fraternitate”. De aceea îşi
permite să exagereze atât calităţile produsului sau proiectului său,
cât şi calităţile sale personale. El face tot ce poate să trezească
interesul pentru firma sau persoana sa, fără raport direct cu substanţa
lor reală.
Dacă e politician
român, el se arată (cum am mai spus-o) simpatic, popular, deştept,
cinstit şi informat. Iubeşte copilaşii, îi ridică cu drag la piept şi-i
sărută; dacă sunt ai săi îi arată lumii cu o mândrie modestă. Iubeşte
tradiţiile populare, se îmbracă în costum naţional, cântă, tropăie. E
prezent la reuniuni mondene şi la meciuri. Doreşte să se vadă că-i place
viaţa, nu refuză un pahar de vin. Îi licăre ochii după o femeie
frumoasă, fiind ca toti ceilalţi, adică un om între oameni, chiar dacă
acasă stă pe aur şi milioane de parai. E prieten cu formaţiile de muzică
modernă, cele de succes, e oarecum la pagina cu diverse vedete
(fireşte la Operă n-are ce să caute, decât la protocoale). E
reverenţios cu Biserica Ortodoxă Română, merge la paranghelii şi la
praznice, oricât ar fi, în sufletul său, de ateu. Pe scurt, aici, în
toate cele înşirate se cască o diferenţă straşnică între substanţă şi
zornăitorul înveliş al propagandei, care trece mult înainte. În anii
electorali toţi politicienii sunt drăgăstoşi, fraterni, răspândesc
optimism, devin foarte inteligenţi şi dezinteresaţi. Trecutul lor plin
de nedreptăţi, gafe şi fapte penalizabile se estompează, cazierele se
ascund, ignominiile cu efecte dezastruoase la fel; primează cucernica
laudă de sine şi hula întărâtată faţă de adversar. În timpul ăsta se
mai răşluiesc mii de hectare de păduri şi se mai fură cu toptanul,
substanţial; dar propaganda stă în faţă, pavează şi pavoazează totul.
Dacă e vorba de o firmă, propaganda zdruncină toate minţile de
dimineaţă până noaptea, urcându-se peste tot pe ziduri, împroşcând
imagini şi sunete ameţitoare, haioase, naşpa, sobre, academice, ca să
cumpărăm produsul, în special pe cel mai puţin vandabil (căci cel
substanţial-bun se cam vinde singur). Aici dezbinul cu substanţa poate
să fie la fel de catastrofal ca în politică.
Propagandă îşi fac şi artiştii, şi stiliştii, şi sportivii, iar când
au nume bun îşi angajează numele ca să facă propagandă la alţii, chiar
dacă nu cred o iotă din ce propagă. Politicii fac şi ei pe ascuns
propagandă la firme care, tot pe ascuns, le dau bani. Cu mii de
subtilităţi, politicii angajează în favoarea lor jazzuri, echipe
sportive, cete religioase, gazete şi posturi T.V., care la rândul lor
se lasă servite de ei, dincolo de orice substanţialitate. La firme
mari, concurente, propaganda poate fi mortală, cum e şi lupta lor. E
vremea coloşilor ce se bat în afaceri până la desfiinţare cu armele
propagandei.
La ce slujeşte până la urmă acest salt al propagandei mult peste
limitele firescului? La ce, această creştere nesăbuită a simulacrului, a
prefăcătoriei? Ea slujeşte teribila nevoie de dominaţie şi în
consecinţă de extragere de folos propriu, cu asuprire sau nu, a
bunurilor lumii.
Fără îndoială, se produce şi substanţă, există şi oarece progres
substanţial. Dar când vezi cât investeşte politicianul în afacerea
numită politică şi cât îşi plăteste el rangul, înţelegi că nu
frăţietatea creştinească l-a animat, cum n-a animat nici pe afaceristul
trişor; ci că viaţa s-a falsificat mult în substanţă din cauza
dezmăţului propagandei.