Nimeni nu a propus ca 1 Aprilie să devină zi naţională a României; în
fapt, abia dacă ne mai aducem aminte de rostul zilei cu pricina, prin
nevinovate şi adesea nesărate glume pe seama colegilor. Nu cunosc să
existe, oficial, nici măcar un ONG care să se ocupe de promovarea şi
dezvoltarea activităţilor de păcălire. Gazetele de umor, care să ţină
treaz interesul public pentru păcăleli sunt la fel de rare, la noi, ca
şi urmele de dinozauri. Nu avem, ca bulgarii, un festival al umorului,
în care păcălelile să fie reprezentate. Concluzia pare inevitabilă:
apetitul pentru păcăleli al românilor, ca formă de expresie a
dimensiunii ludice a vieţii, nu pare foarte accentuat. Cu toate acestea,
păcăleala face parte din cotidian, într-o măsură covîrşitoare, de la
aspectele economice, pînă la cele politice şi de la cele culturale, pînă
la activităţile oficiale ale statului.
Cele mai cunoscute sunt
activităţile de păcălire utilizate în pîrîta noastră economie de piaţă,
care seamănă mai degrabă cu un El Dorado al hoţilor şi prădătorilor,
decît cu un mecanism capabil să regleze raporturile dintre cerere şi
ofertă, iar prin aceasta să permită alocarea eficientă a resurselor
existente la nivel social, ori să asigure orientarea investiţională în
direcţiile cele mai profitabile dezvoltării şi performanţei economice.
După estimări independente, mai mult de 80% din produsele alcoolice
fine, aflate în galantarele magazinelor noastre sunt doar păcăleli, prin
contrafacere; iar în proporţii apropiate se află alte produse şi mărci
vîndute pe piaţa echipamentelor sportive, pe cea a parfumurilor şi a
cosmeticelor etc. Nu puţine servicii oferite pe piaţa din România pot fi
încadrate, fără dificultăţi, în categoria păcălelilor, începînd cu aşa
zisele servicii bancare, băgate pe gît clienţilor pentru operaţiuni pe
care ei nu le-au solicitat niciodată şi ale căror preţuri sunt rareori
explicit afişate, mai ales cînd este vorba despre ofertele de creditare.
Cea mai mare parte a serviciilor oferite cetăţenilor de către primării
şi alte instituţii ale administraţiei publice sunt pure păcăleli.
Expresia clasică, în aceste cazuri, este PREŢUL la care sunt
achiziţionate servicii şi bunuri de la tot felul de firme, puternic
colorate politic. Evantaiul este larg deschis, de la micro-păcăleli, la
mega, ba chiar tera-păcăleli. Trăsătura care le uneşte este distribuţia
imuabilă a rolurilor: păcălitorul este întotdeauna un "băiat deştept" cu
virile conexiuni politice, iar păcălitul este invariabil bugetul
public, adică buzunarul dumneavoastră. Un exemplu clasic de
tera-păcăleală este "afacerea" în care statul a angajat un furnizor să-i
contruiască o autostradă, iar contractele au fost astfel întocmite şi
derulate încît, după şapte ani, autostrada tot nu există, în schimb
furnizorul a încasat preţul ei de vreo patru ori. Adevărat, însă, statul
a jucat şi el rolul de păcălitor, dar nu în raport cu furnizorii săi,
ci cu noi, cetăţenii, cei care îi încredinţează lună de lună o parte
însemnată din venituri, în schimbul promisiunii că vor beneficia de
acces la asistenţă medicală, ori la un venit sigur o dată cu încheierea
vieţii economic-active, numit în general pensie. Macro-păcăleala i-a
reuşit atît de bine, încît statul s-a exersat şi mai aplicat, jucîndu-se
de-a păcăliciul cu angajaţii săi, chiar şi în materie de salarii. Cînd
i-a venit lui bine le-a achitat, cînd nu, a decis, cu de la sine putere,
că ele sunt de fapt mult mai mici decît scrie în contractele şi
convenţiile de muncă pe care le semnase.
Păcălelile în materie
de activităţi politice şi statale sunt, fără nicio exagerare, substanţa
însăşi a vieţii noastre publice, din 1989 şi pînă astăzi. Cei care au
crezut în trecerea miraculoasă şi instantanee de la regimul dictaturii
pure la cel al democraţiei pure, s-au trezit cu păcăliciul în mînă! Cine
a crezut că scena politică a României este împărţită în autentice
partide de stînga şi de dreapta a fost păcălit consistent. Cine şi-a pus
vreodată speranţa în programele politice şi electorale ale partidelor
s-a fript, de fiecare dată. Mai nou, nici măcar mecanismul alegerilor nu
mai este impenetrabil la "păcăleli". Relaţiile dintre instituţiile
statului s-au transformat în jocul de societate "Cine-l păcăleşte primul
pe celălalt". Jocul "reprezentării României la Consiliul Uniunii
Europene" este un spectacol neîntrerupt de păcăleli pe care competitorii
şi le-au administrat succesiv, direct, ori prin intermediul
Parlamentului, al Curţii Constituţionale, al presei etc. Păcălelile de
zi cu zi ale Justiţiei noastre, nu oarbă prin vocaţie, ci cu ochii
parţial legaţi, funcţie de interese şi culori politice predominante,
sunt mai numeroase decît aventurile lui Münchausen şi Păcală la un loc.
Singurul
mister al acestui ţinut numit România, transformat zi de zi şi ceas de
ceas, într-un soi de Păcălicistan, este: De ce nu rîde lumea?
Poate pentru că ne-am mutat, de fapt şi de mult, direct în Absurdistan!
Cornel Codiţă
http://www.bursa.ro/editorial/pacalicistan-173680&articol=173680.html