Prioritate de Dreapta
BURSA:
A
trecut un sfert de secol de când a început distrugerea sistematică a
economiei noastre, totul fiind făcut în numele trecerii la capitalism şi
economia de piaţă. Din păcate, prea puţini sunt cei care subliniază că
realitatea din "teren" nu are absolut nimic de a face cu sistemul
social şi economic numit capitalism.
Valoarea
miliardarilor apăruţi după 1989, dependentă aproape exclusiv de
relaţia simbiotică cu statul, s-a văzut, cu adevărat, după declanşarea
crizei, când forţele pieţei nu au mai putut fi controlate.
Chiar
şi atunci când pieţele externe erau măcinate de primele convulsii ale
crizei globale, autorităţile "noastre", împreună cu sistemul bancar şi
majoritatea firmelor din economia reală, s-au mulţumit să viseze cai
verzi pe pereţi, pe fondul euforiei generate de explozia creditării.
A
urmat panica şi acţiunile disperate ale guvernanţilor de a conserva
veniturile bugetare, printr-o represiune fiscală care a amplificat
distrugerea capitalului şi locurilor de muncă din economia reală.
În
actuala campanie electorală, discursurile candidaţilor au fost
acoperite de ştirile privind activitatea febrilă a DNA. Că acţiunile
sale au fost executate sau nu la comandă politică aproape că nu
prezintă relevanţă.
Adevărata
independenţă a justiţiei poate fi dovedită doar dacă DNA-ul ar trece
şi la analizarea "dosarului FMI", pentru a găsi explicaţiile şi
vinovaţii de împovărarea cu o datorie imensă a ţării. Ce s-a întâmplat
cu Mugur Isărescu şi Traian Băsescu în scurta perioadă dintre două
declaraţii contradictorii? Astăzi nu aveam nevoie de FMI, iar apoi ne
scufundam fără "colacul" de 20 de miliarde de dolari de la FMI şi UE?
Dincolo de uriaşa sumă împrumutată, efectele cele mai grave asupra
economiei naţionale le-au avut politicile economice impuse de
organizaţiile internaţionale şi acceptarea lor necondiţionată de
autorităţile "noastre".
Una
dintre acestea a fost reprezentată de salvarea cu orice preţ a
sistemului bancar, pe fondul exploziei creditelor neperformante.
Acoperirea căror "greşeli" s-a urmărit? Ale băncilor comerciale sau ale
băncii centrale?
De
câte ori nu am auzit, de la declanşarea crizei, că băncile au
constituit suficiente provizioane pentru creditele neperformante, iar
stabilitatea lor financiară nu poate fi pusă la îndoială?
Ba mai mult, o parte a acestor provizioane au fost reduse ulterior, fiind transferate direct în profit.
BNR
şi auditorii externe au "supravegheat" atent tot acest du-te-vino. În
plus, cu doar câteva zile înainte de anunţarea noii pierderi de la BCR,
Banca Naţională ne anunţa că "subsidiarele grupurilor bancare cuprinse
în această evaluare (n.a. testul de stres european) care operează pe
piaţa românească au rate de adecvare a capitalului superioare pragurilor
reglementate". Despre ce rată este vorba? Despre cea calculată pe baza
activelor ponderate la risc, care o fac irelevantă în actualele
condiţii de criză. Singurul "beneficiu" al acestui exerciţiu este
crearea unui sentiment de falsă siguranţă în ceea ce priveşte
stabilitatea sistemului bancar.
Susţinerea
sistemului bancar, inclusiv prin "pomeni" de genul "Prima Casă", a
mutat în plan secund, cel puţin pentru o perioadă, tot ceea ce înseamnă
sistemul asigurărilor sociale şi de sănătate.
Dar
asistenţa socială a revenit în prim-plan odată cu apropierea
alegerilor prezidenţiale. De unde bani? Din eternele împrumuturi
acordate cu atâta mărinimie de către bănci, în condiţiile ajutorului
oferit de BNR prin reducerea dobânzilor.
Deocamdată
indicatorii datoriei publice se află semnificativ sub media europeană,
dar pot apărea surprize extrem de neplăcute odată cu aplicarea noului
sistem de conturi naţionale ESA 2010, care este mult mai restrictiv în
contabilizarea datoriilor autorităţilor centrale şi locale.
Dacă
tot a venit vorba de ESA 2010, trebuie să reamintim că o serie de
activităţi din economia subterană, cum sunt traficul de droguri sau
prostituţia, vor fi estimate pentru a ajuta la creşterea Produsului
Intern Brut.
De
ce sunt drogurile ilegale? Pentru că substanţele creează dependenţă,
reprezintă un pericol pentru sănătatea individului şi implică o serie
de cheltuieli majore la nivelul sistemului de sănătate publică.
Dar
nu se poate spune acelaşi lucru şi pentru asistenţa socială? Deşi nu
sunt ilegale, ajutoarele sociale creează dependenţă şi sunt deosebit de
nocive pentru sănătatea finanţelor statului (n.a. pentru evitarea
neînţelegerilor, trebuie amintit că ajutoarele sociale au un rol
important, dar nu în modul în care sunt folosite astăzi, cu scopuri
electorale evidente).
Şi
astfel, autorităţile statului caută să-şi permanentizeze poziţia de
conducere prin "oferte" tot mai generoase, dar care sunt finanţate, pe
lângă împrumuturi, prin sufocarea mediului economic privat.
Creşterea
fiscalităţii din ultima perioadă, prin tot felul de măsuri aberante,
pare să fie rezultatul unei uri încrâncenate îndreptate chiar împotriva
dezvoltării ţării noastre.
Am
citit în presă că revizuirea Codului Fiscal pentru anul viitor se face
în secret, probabil pentru a amâna până în ultimul moment o nouă
cădere nervoasă a sectorului privat. Sau este vorba de evitarea
atacurilor de cord din acelaşi sector privat, când întreprinzătorii vor
vedea ce relaxare fiscală le pregătesc autorităţile, în scopul
atingerii ţintei de creştere de 5% - 6% anunţată recent?
Ca
răspuns la declaraţiile ministrului de finanţe Ioana Petrescu, cu
privire la potenţialul de creştere economică a României pe termen
mediu, cititorii unui cotidian financiar online au fost de acord că
"nici la congresele lui Ceauşescu nu se băteau câmpii în halul ăsta".
Ioana
Petrescu a mai vorbit despre "măsuri de încurajare a mediului de
afaceri şi disciplina fiscală". Dar economia noastră a depăşit de mult
pragul până la care "stimularea" ar fi dat rezultate.
Întreprinzătorii
noştri nu au nevoie de programe de încurajare, ci de ridicarea totală a
jugului sub care trudesc şi de respectarea unui contract social
minimal între autorităţi şi cetăţeni, care să îi convingă de
necesitatea respectării disciplinei fiscale. Oricum, relaţia de
cauzalitate dintre respectarea disciplinei fiscale şi nivelul poverii
fiscale este inversă celei prezentate de autorităţile guvernamentale
sau de candidaţii pentru fotoliul de la Cotroceni. În primul rând,
statul trebuie să-şi impună disciplina fiscală, fără a căuta permanent
noi mijloace de creştere a veniturilor, iar apoi poate cere acest
lucru şi agenţilor economici privaţi.
Una
dintre primele măsuri pentru relansarea dezvoltării economice din ţara
noastră este aruncarea actualului Cod Fiscal de la o altitudine
suborbitală, iar pentru siguranţa distrugerii sale la impactul cu solul
trebuie ataşat "pachetului" şi o cantitate mare de explozibil.
Noul
cadru fiscal ar trebui să interzică orice formă de dublă sau triplă
impozitare (n.a. de exemplu, impozit atât pe profit cât şi pe
dividende, TVA aplicat la taxe sau alte aberaţii de aceeaşi natură).
Scris
pe câteva pagini şi fără tot felul de portiţe şi "facilităţi", alături
de "îngheţarea" lui pentru cel puţin o decadă, acest Cod Fiscal ar fi
un pilon important al cadrului de dezvoltare.
Economistul
şef al BNR a declarat recent că "România se bazează pe o industrie
slab sau mediu tehnologizată", după cum scrie presa financiară, iar
"românii sunt plătiţi mai prost decât alţi europeni pentru că au o
productivitate mai slabă din cauza educaţiei mizerabile".
Să
facem un mic exerciţiu de imaginaţie? Oare un doctor în agricultură,
de exemplu, are o productivitate mai mare cu sapa decât un tractorist
cu opt clase, dar care trage după el un plug? Diferenţa majoră, după
cum se observă, este capitalul, iar politicile monetare ultrarelaxate
ale BNR au contribuit substanţial la distrugerea bazei de capital a
ţării.
Educaţia
este extrem de importantă pentru construirea bazei de capital uman,
dar acumularea acestuia nu se poate realiza când politicile
guvernamentale parcă sunt "gândite" astfel încât să-i împingă pe români
să-şi caute norocul pe alte meleaguri. Oricare ar fi nivelul
educaţiei, veniturile nu pot creşte fără o bază de capital permanent
conectată la cerinţele pieţelor interne şi externe, care să asigure
productivitatea ridicată şi avantajul competitiv.
O
lege a ciberneticii, "Legea complexităţii necesare", spune că pentru
controlul unui sistem, controlorul trebuie să fie mai complex decât
sistemul, după cum scrie James Rickards, autorul cărţilor "Războaiele
valutare" şi "Moartea banilor", pe contul său de Twitter.
Oricât
ar părea de rudimentară, chiar şi economia noastră este un sistem
complex, populat cu agenţi economici şi consumatori mânaţi de interese
personale şi voinţă proprie. Vi se pare că cineva, persoană sau
instituţie a statului, îndeplineşte condiţia de mai sus?
Bineînţeles
că nu, dar aceasta nu îi împiedică pe "vizionari" să elaboreze tot
felul de scenarii pentru "conducerea" şi "stimularea" creşterii
economice, pe baza unor legi preferenţiale oferite sectoarelor
economice care sunt "la modă" într-un moment dat.
Cum
dezvoltarea unei societăţi şi a unei economii nu poate veni decât de
la nivelul întreprinzătorului individual, atingerea acestui obiectiv
este însoţită de obţinerea independenţei financiare a cetăţeanului faţă
de stat.
Adică
să ajungem într-o situaţie în care voturile nu mai pot fi cumpărate cu
o plasă de alimente? Aşa ceva este de neconceput pentru actuala clasă
politică. Şi de aici porneşte ura încrâncenată a autorităţilor
"naţionale" faţă de dezvoltarea ţării noastre. În curând vom afla şi
până unde poate să meargă acest "sentiment nobil".